Jak wiele osób chcących kupić mieszkania dostaje odmowne decyzje kredytowe? Jak często klienci deweloperów zmuszeni są zrezygnować z zakupu lokalu? Czy wydłużył się czas konwersji umowy rezerwacyjnej w umowę przedwstępną? Sondę przeprowadził serwis nieruchomości Dompress.pl
Mirosław Kujawski, członek
zarządu Develia S.A.
Z uwagi na obecną
sytuację, wprowadziliśmy dla klientów szereg udogodnień, m.in. wydłużyliśmy
okres obowiązywania umowy rezerwacyjnej. Dzięki temu klienci mają więcej czasu
na decyzję i sprawdzenie swojej zdolności kredytowej na przykład u jednego z
naszych doradców finansowych. Jednocześnie sam proces pozyskiwania kredytu
wydłużył się, co przekłada się na dłuższy okres przekształcenia się umowy
rezerwacyjnej w umowę deweloperską.
Pandemia, wprowadzony
lockdown oraz zaostrzenie polityki kredytowej przez banki wpłynęły także na
spadek zdolności nabywczej części klientów. Szczególnie dotknięte zostały osoby
pracujące w branżach takich jak turystyka czy transport. Tym samym odsetek
odstąpień od zakupu mieszkania w najgorszym momencie był nawet dwukrotnie
wyższy w porównaniu z poprzednimi latami.
Zbigniew Juroszek,
prezes Atal
Faktycznie czas
konwersji umowy rezerwacyjnej w umowę przedwstępną istotnie się wydłużył. Rezygnacje z
kupna zarezerwowanego lokalu nie są jednak częstym procederem. Zaostrzenie
polityki kredytowej banków nie zmieniło wiele. Powody, dla których klienci
decydują się na rezygnację z zakupu zarezerwowanego mieszkania bywają różne.
Część osób jest zmuszona do zaniechania zakupu lokalu przez trudności związane
z pozyskaniem finansowania. Motywem decyzji bywają również względy osobiste, jak
utrata pracy. Mając na uwadze trudności, z jakimi zmagają się
klienci, staramy się wychodzić naprzeciw oczekiwaniom modyfikując na przykład wysokość
transzy i terminy płatności.
Joanna Chojecka,
dyrektor ds. sprzedaży i marketingu na Warszawę i Wrocław w Robyg SA.
Nie zauważamy obecnie
pogorszenia sytuacji na rynku kredytów hipotecznych. Nasi klienci mają pełne
wsparcie współpracujących z nami doradców finansowych. To obniża ryzyko odmowy
kredytu i braku finansowania. Oferujemy bezpłatną pomoc sprawdzonych ekspertów
finansowych, który pomagają we wszelkich kwestiach związanych z finansowaniem
zakupu mieszkania. Sprawdzą zdolność kredytową w 15 bankach i podpowiedzą
najkorzystniejszą ofertę dostępną na rynku.
Warto podkreślić, że
nadal ponad 45 proc. naszych klientów kupuje mieszkania za gotówkę, co
stabilizuje sprzedaż zarówno w krótkim, jak i długim terminie. Dlatego nie
potwierdzamy wydłużenia czasu konwersji umów. Klienci powrócili do
zainteresowania zakupem mieszkania, często poszukują też nowego lokum ze
względu na coraz popularniejszą pracę zdalną.
Sebastian Barandziak, prezes zarządu Dekpol
Deweloper
Z całą
pewnością wydłużył się czas zapadalności decyzji klientów o zakupie lokalu i
wydłużył się proces administracyjny związany z pozyskiwaniem finansowania
zewnętrznego po wybuchu pandemii. Klienci nie zawsze podają powód rezygnacji z
transakcji, w związku z czym trudno wskazać szacunkową proporcję odstąpień od
umowy rezerwacyjnej spowodowanych brakiem finansowania i innymi przyczynami.
Odmowne decyzje kredytowe zdarzają się w podobnej ilości, jak w przeszłości
przed pandemią. W związku ze zmniejszeniem obostrzeń rządowych w ujęciu ogólnym
widoczne jest stopniowe powracanie części banków do tradycyjnej polityki
udzielania kredytów.
Małgorzata Ostrowska,
członek zarządu i dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction
Holding S.A.
Klienci, którzy
decydują się na zakup mieszkania w inwestycjach klasy premium, które mamy w
ofercie, m. in.: Bliska Wola Tower w Warszawie, Hanza Tower w Szczecinie, czy
Osiedle Nowe Tysiąclecie w Katowicach na ogół nie mają problemów z otrzymaniem
kredytu. Sytuacje rezygnacji z powodu braku finansowania kredytem zdarzają się
sporadycznie, gdyż tylko niewielki procent naszych klientów ubiega się o
finansowanie na początkowym etapie zakupu. W przeważającej liczbie klienci,
jeśli w ogóle biorą kredyt, to na mniejszą część wartości lokalu. Dlatego
relatywnie niewielki procent spotyka się z odmową lub obniżeniem zdolności
kredytowej. Najczęściej dotyka to osoby prowadzące działalność gospodarczą,
nawet gdy utrzymały dochody na tym samym poziomie co przed pandemią. Nie
zaobserwowaliśmy by czas konwersji umowy rezerwacyjnej w umowę przedwstępną
wydłużył się wskutek zaostrzenia polityki kredytowej przez banki. Po podpisaniu
umowy rezerwacyjnej klienci mają około 3-7 dni na podpisanie umowy
deweloperskiej/przedwstępnej i przeważnie dotrzymują tego terminu. Niewątpliwie
jednak obecne zaostrzenie polityki finansowej przez banki, z których wiele
podniosło wymagany wkład własny z 10 nawet
do 30 proc., utrudnia lub wyklucza zaciągnięcie kredytu, a co za tym
idzie zmniejsza motywację do zakupu mieszkania pewnej grupy klientów.
Monika Perekitko,
członek zarządu Matexi Polska
Nie widzimy większych
zmian, jeśli chodzi o czas i przebieg procesu konwersji rezerwacyjnych na umowy
przedwstępne, proces przebiega bez zakłóceń.
Zuzanna Należyta,
dyrektor ds. handlowych w Eco Classic
Nie zauważyliśmy
szczególnego wzrostu ilości rezygnacji spowodowanych brakiem zdolności
kredytowej. Takie przypadki miały miejsce również przed pandemią. Obserwujemy
jednak znaczące wydłużenie okresu procedowania kredytów hipotecznych.
Rekordziści zawierają umowy deweloperskie po 4 miesiącach od podpisania umowy
rezerwacyjnej.
Janusz Miller, dyrektor
ds. sprzedaży i marketingu Home Invest
Klienci, którzy
dotychczas podpisali z nami umowy rezerwacyjne w większości przypadków
podpisali umowy deweloperskie. Są jeszcze klienci, którzy potrzebują więcej
czasu na to, by ostatecznie zdecydować o zakupie. Obecnie jest czas weryfikacji
klientów przez banki i wkrótce okaże się ilu nabywców otrzyma decyzje
pozytywne, a ile osób będzie musiało odłożyć zakup mieszkania na później.
Zdarzyły się też w ostatnim czasie rezygnacje z umów rezerwacyjnych ze względu
na pogorszenie się sytuacji finansowej klientów w związku z pandemią,
zakończone brakiem uzyskania finansowania w banku.
Edyta Kołodziej,
Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Nickel Development
Od początku pandemii
mieliśmy do czynienia z pojedynczymi przypadkami odstąpienia od rezerwacji.
Większa część z nich nie wiązała się jednak z przyczynami finansowymi. Dostajemy
natomiast sygnały o wydłużonych okresach procedowania wniosków kredytowych od
klientów, którzy proszą o przedłużenie umów blokady.
Agata Zambrzycka,
dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w Aria Development
Nie widzimy wydłużenia
się czasu konwersji umowy rezerwacyjnej w umowę przedwstępną. Nasi klienci załatwiają
wszystkie formalności związane z kredytem od razu po podpisaniu umowy
deweloperskiej lub przedwstępnej. Rzeczywiście obserwujemy wydłużenie procesu
uzyskiwania kredytów. Rozumiemy zaistniałą sytuację i dlatego oferujemy
elastyczne warunki i 60-dniowy termin na załatwienie wszystkich formalności
kredytowych.
Mieliśmy kilku klientów
wykonujących zawody wyższego ryzyka w czasie pandemii tj. fryzjer, kosmetyczka,
czy lekarz, którym banki odmówiły kredytowania bądź uzyskali niższą kwotę
kredytu. Były to jednak jednostkowe przypadki.
Autor: Dompress.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz